In eerdere berichten heeft u kunnen lezen dat er plannen waren om nabij de school woonruimten te maken voor de leerkrachten die niet in het dorp wonen. Men verblijft dan van maandag tot vrijdag op school en gaat in het weekend naar huis. Dit is gebruikelijk in Gambia. Dit zal vooral zo zijn omdat de vervoersmogelijkheden anders zijn dan in Nederland.

Wij kunnen u mededelen dat de bouw van deze verblijven is gestart. Tegelijkertijd is ook de bouw van de Seniorschool gestart. Er is ook een nieuwe waterput geslagen zodat men geen gebruik hoeft te maken van de eerdere put nabij de school.

Om u een indruk te geven van de bouw zullen hier de gestuurde foto's worden geplaatst. Voor degenen die de eerdere bouw hebben gevolgd zal het opvallen dat veel op dezelfde manier gebeurd maar, dat er toch ook dingen professioneler gedaan worden. Dit komt omdat deze opdracht door een echte aannemer wordt uitgevoerd. De bouw was te groot voor de plaatselijke bouwploeg. Voor foto's klik hier.

Deze bouw zou niet mogelijk geweest zijn zonder de enorme steun die Maladah krijgt van MRC Holland Foundation.

We hebben met het hoofd van de school afgesproken dat als er leuke dingen van de school te melden zijn, hij foto's daarvan zal sturen. We kunnen hier ook de voortgang van de bouw van twee lokalen volgen.

Deze worden dan op Facebook (direct) (zoek op: Maladah Gambia) en iets later op de website geplaatst. De foto's worden met een telefoon gemaakt.

Voor de foto´s kijk onder Fotogalerij Maladah.

Op 13 februari 2016 was de plaatselijke bevolking van Kunkujang Jattaya bezig met het graven van de fundering voor 2 nieuwe lokalen. Zie foto's hieronder. De bouw zal te volgen zijn onder het kopje: Foto's van de Headmaster.

De MRC Holland Foundation helpt ons enorm bij het realiseren hiervan. MRC Holland is een bedrijf dat zich bezig houdt met het ontwikkelen van DNA gebaseerde diagnostick kits waarmee wereldwijd de oorzaak van erfelijke ziekten bepaald wordt. Meer informatie over dit bedrijf is te vinden op www.mlpa.com

Heden, 9 februari 2016 bereikte ons het droevige bericht dat ons voormalige hoofd van de school, de heer Babucarr John, plotseling is overleden.

Vanaf het eerste begin was Babucarr betrokken bij de school. Ook na zijn pensionering bleef hij ons met raad- en daad terzijde staan.

Wij verliezen in hem ook een dierbare vriend.

Wij wensen zijn vrouw en kinderen sterkte bij dit verlies.

Tijdens het laatste bezoek aan Gambia heeft de voorzitter contact gelegd met een drukkerij. Bij deze drukkerij hebben we nu schriften besteld. De eerste zending is gearriveerd.

Enkele foto's

December 2015 was voor Maladah Gambia een goede maand. Diverse scholen hadden actie's op touw gezet voor het goede doel.

In Boxtel, op de Petrusschool, was een Kerstmarkt georganiseerd. De kinderen hadden diverse plakwerkjes en andere kerstversierselen gemaakt en de ouders mochten die kopen.

Andere kinderen hadden cakejes en andere lekkernijen gebakken ook met het doel deze te verkopen. De stichting had er een stand waarbij men het aantal schelpen in een vaas mocht raden en waar men informatie kon krijgen over het sponsoren van kinderen.

Ook in Den Haag op de Basisschool de Horizon was een Kerstmarkt georganiseerd ten bate voor Maladah.  De leerlingen hadden in verschillende kramen kerststukjes, versieringen en andere knutselwerkjes uitgestald voor de verkoop. Ook waren er diverse zelf gemaakte versnaperingen te koop. Het was een gezellige en druk bezochte markt en er is een prachtig bedrag voor Maladah bijeen gebracht. Enkele foto's

In Maarn waren enkele bestuursleden 3 dagen te gast in de Plus supermarkt welke vanuit de noodwinkel naar het nieuwe pand is verhuisd. Zij mochten daar voor Maladah artikelen verkopen welke niet meer terug keerden in het vernieuwde assortiment. Het waren intensieve dagen maar gezien de opbrengst meer dan de moeite waard.

De PKN gemeente in Maarsbergen heeft in de kerstperiode een benefiet concert georganiseerd met het optreden van het gospelkoor Good News uit Huizen, tevens werd het levend Kerst verhaal in de Meijerhorst uitgebeeld door heel veel vrijwilligers. Beiden zijn erg goed bezocht en de baten waren voor Maladah.

uit nieuwsbrief 17 van 9 oktober 2015 van de Willem van Oranjeschool te Kampen.

Gambia zegt "Dank jullie wel!"

Aan de stichting Maladah Gambia is de opbrengst overgemaakt van het zendingsgeld. Een mooi bedrag van 625 euro! Dankzij deze gift is het mogelijk dat een grote groep kinderen naar school kan in Kunkajan om te leren lezen, schrijven en rekenen.

September 2015.

Zoals eerder beschreven is de school sterk groeiende. Waar we in september 2014 36 kinderen in het voortgezette onderwijs verwachtten zitten er nu bijna 100. Dit heeft gevolgen voor het aantal leerkrachten. Voor het middelbaar onderwijs heb je per klas meerdere leerkrachten nodig. Als gevolg hiervan bleek dat de kamer van de directeur, die ook als lerarenkamer werd gebruikt te klein was. Daarom hebben we besloten een nieuwe lerarenkamer bij te bouwen. Deze hebben we zo groot uit laten voeren dat we er ook lessen in kunnen geven als dat nodig mocht blijken. Nu is de ruimte bijna klaar. Als het nieuwe schooljaar aanvangt hopen we het geheel gebruiksklaar te hebben.

De delegatie waar eerder over bericht werd is weer gezond thuis gekomen. (Tijdens ons verblijf maakten we tijdens een bezoek aan een familie mee wat Malaria voor een kind betekent. Door snel naar het ziekenhuis te gaan is het kind weer opgeknapt.)

Stichting Maladah heeft de Mothers' Club van Kunkujang Jatta Ya geïnstalleerd.

Lees hier het engelstalige persbericht:  Maladah Foundation inaugurates new school in Kunkujang Jattaya.pdf

Aan de stichting wordt vaak gevraagd wat wij zoal kunnen gebruiken. Hieronder staan zaken die wij verschepen.

• Schoolborden (kijk ook onderaan deze pagina)
  • Schoolmateriaal, potloden, schriften, vouwblaadjes ed.
  • Dichte kasten
  • Lockers
  • Hoezen om de schermen, toetsenborden en PC's af te dekken. Omdat in de klaslokalen geen glas in de ramen zit zijn deze erg stoffig. Dit is niet bevorderlijk voor de levensduur van de computers.
  • Computers,  platte schermen en laptops. Klik hier om enkele foto's te bekijken We zoeken ook een UPS systeem. Onze school krijgt elektriciteit, maar de elektriciteitsvoorziening is er niet zo stabiel als in Nederland..
  • 2 Beamers. We hebben van een school die verhuisde twee digitale borden gekregen. Er was echter één maar..... De beamers van deze borden waren verwijderd. De digitale borden hangen al op 'the Gambia College' maar kunnen nog niet gebruikt worden.
  • Duplo voor de kleuterklassen.
  • Mobiele telefoons (werkend)
  • Muziekinstrumenten. De leiding van the College (PABO) wil graag muzieklessen verzorgen aan de leerlingenMet de kennis die de leerlingen daarmee opdoen kunnen zij andere kinderen ook muziek onderricht geven. Blokfluiten.

Daarnaast zoeken wij bronnen van inkomsten. Een zo'n bron is de lege inktcartridge van printers. Wij verzamelen die en als we er voldoende hebben worden ze verkocht. De inkomsten daarvan komen ten goede aan de stichting. Ditzelfde geldt voor niet werkende mobiele telefoons.

Mocht u dergelijke zaken willen doneren neem dan contact op met een van de bestuursleden. Zie 'Contact'.

Wij krijgen ook regelmatig aanbod van sportkleding. Ook daar zijn we blij mee, maar omdat de stichting zich primair richt op onderwijs, en ook het verschepen van sportkleding geld kost, stellen we een bijdrage in de kosten erg op prijs.

uitpakken cadeausKinderen willen vaak iets doen voor andere kinderen, die het minder hebben. Een van de acties die op touw wordt gezet is het verzorgen van schoenendozen met bijvoorbeeld een tandenborstel en tandpasta, een knuffeltje en wat andere dingen waarvan men denkt dat het fijn is voor de ontvangende kinderen.

De Mulock Houwerschool uit Amersfoort had wat anders bedacht. Omdat op de school in Kunkujang bijna 400 kinderen les krijgen is het niet te doen om zoveel schoenendozen te vullen. Daarom is er voor gekozen om grotere dozen te vullen met spulletjes die men op de school goed kan gebruiken.

Toen de dozen op enkele tafels werden neergezet hoorde je het geroezemoes van de kinderen die op dat moment nog les kregen. In de pauze was het zover. Het hoofd van de school verzamelde de kinderen rondom zich en begon met het openen van de dozen. Voor iedere klas was er een doos. Bij het zien van zoveel mooie dingen was men erg blij.

Namens de kinderen van de Maladahschool willen wij de gulle gevers hartelijk bedanken!

klik hier voor enkele foto's.

Op 1 oktober 2013 hield de Willem van Oranjeschool een sponsorloop. Tal van kinderen hadden bij hun familie kilometers ‘verkocht’. De opbrengst is voor de stichting MaladahGambia. De school geeft dit jaar ook het zendingsgeld aan MaladahGambia.

Begin februari 2012 is een aantal vrijwilligers naar Gambia afgereisd om de schoolborden, die eind 2011 per container naar Gambia zijn vervoerd, te installeren. Zoals eerder gemeld waren de bestaande canvas en zwart beschilderde hardboardplaten in een bedroevende staat. Van de 50 verzonden schoolborden zijn er uiteindelijk 42 geplaatst. De resterende 8 borden werden geschonken aan een middelbare school, gelegen tegenover het College, waar veel mee wordt samengewerkt.

Tijdens de symbolische overhandiging van de schoolborden werden wij door mevrouw Isatou Ndow bedankt voor wat vanuit Nederland voor het college gedaan werd. Deze dank gaat uiteraard naar al die scholen en bedrijven die ons in 2011 geholpen hebben aan de schoolborden. Naast de schoolborden werden enkele pc’s overhandigd waarmee het totaal aantal nu op circa 30 pc’s uit komt. Gezien de grootte van het instituut zijn dit nog veel te weinig computers.

Volgens Metsje Krol, die vanuit Hogeschool Windesheim te Zwolle voor 3 jaar het college ondersteunt en adviseert op onderwijskundig gebied, is het maken van de examens op papier een (te hoge) kostenpost. Er wordt, met hulp van Nederlandse studenten, gewerkt aan het maken van computerprogramma’s om examens mee te kunnen maken. Daarnaast is er vanuit Nederland ondersteuning om een netwerk op te zetten voor de computers die er nu zijn.

Omdat er een tekort is aan bijna alles wil de stichting zich het komende jaar gaan concentreren op schoolmeubilair en computers om hiermee de faciliteiten voor de studenten te verbeteren. De stichting zal Isatou Ndow en het ministerie van onderwijs in Gambia helpen met het in Nederland zoeken naar een flink aantal computers.

Klik hier voor foto's

Naschrift:

2013

Dit is ondertussen gelukt. Door diverse schenkingen heeft de College nu de beschikking over twee computerlokalen met daarin een dertigtal PC's per lokaal.

In Nederland worden op grote schaal de traditionele krijtborden vervangen door digitale schoolborden. Wat de oude schoolborden rest is een laatste gang naar de vuilnisbelt. Omdat veel van deze borden nog van goede kwaliteit zijn willen wij deze borden graag  een “tweede leven” geven door ze in te zamelen en naar Gambia te verschepen.

Afgelopen maand hebben wij in Gambia met Metsje Krol gesproken. Metsje is als docent verbonden aan Hogeschool Windesheim en is sinds januari van dit jaar voor 3 jaar in Gambia om advies te geven op het gebied van onderwijs. In deze hoedanigheid heeft zij te maken met het Gambia College, een opleidingsinstituut voor docenten. Metsje attendeerde ons er op dat er ook aandacht moet zijn voor de opleiding van onderwijzers. Scholen bouwen is allemaal fantastisch maar zonder goede docenten is goed onderwijs schaars.

Bij bezoek aan het Gambia College werd wel duidelijk wat Metsje bedoelde. Geen fatsoenlijk meubilair, schoolborden van een schandalig slechte kwaliteit en onvoldoende materialen.

Voor ons reden om Metsje de komende tijd te gaan helpen aan onder andere 50 schoolborden. Er is contact gezocht met leveranciers van digitale schoolborden hetgeen er in geresulteerd heeft dat wij inmiddels een aanbod van 30 'oude' schoolborden hebben gekregen. Een fantastisch resultaat in twee weken tijd.

Klik hier voor foto's van The Gambia College